lauantai 1. elokuuta 2015

Musiikkiterapeutin muistelmat. 3. luku: Välivuodet ja kypsyminen.

Tuo oivallus tavoitteen ensisijaisuudesta jäi elämään ja tuli myöhemmin ohjaamaan koko ammatillista musiikkiterapeuttista ajattelua ja toimintoja. Kiinnostus oli herännyt.

Mutta aika ei vielä ollut kypsä.

Sivarin jälkeen siirryimme perheen kanssa Helsinkiin. Sain näet töitä Suomen kansallisoopperasta järjestäjänä. Työn ohella tein jatko-opintojani Akatemiassa: lähinnä musiikin teoria-aineita, kuten kontrapunktia, soitinnusta jne. Olin innostunut tästä musiikin puolesta ja musiikkiterapia jäi aika vähälle.

En suorittanut mitään opintoja musiikkiterapiassa.

Sen sijaan kotona, kun meillä oli hoito- ja sijoituslapsia, käytin musiikkia myös terapeuttisesti.

Tai ainakin luulin niin.

Tavoite oli aina kuitenkin päällimmäisenä lapsen etu huomioiden. Aloin näissä jo kehitellä musiikkiterapeuttisia lauluja, jotka myöhemmin liitin käyttämääni metodiin. Tuolloin olin kuitenkin vielä hyvin kokematon.

Jota tosin en oivaltanut.

Siirryttyämme lopulta Pieksämäen seudulle, jossa aloitin työni kansalaisopiston musiikin opettajana, käytin myös kokemuksiani musiikin voimasta ja aloitimme kollegan kanssa erityisryhmien opintopiirit.

Varmaan ensimmäisinä Suomessa.

Edelleen pidin tietojani ja taitojani riittävinä tällaiseen toimintaan, joka ei siis ollut terapiaa. Sivutöinä opetin Partaharjun opistossa musiikkia, jossa musiikin terapeuttinen käyttö oli yhtenä johtoteemana.

Olihan toki muutakin.

Opetin myös trumpetinsoittoa Varkauden musiikkikoulussa. Nuoria poikia pääasiassa. Mopoikäisiä osin.

Silloin se tapahtui.

Eräs oppilas tuli tunnille kalman kalpeana ja sanoi ajaneensa mopollaan kolarin. Toimin hyvin vaistomaisesti ja rauhoittelin poikaa. Soitimme sitten kotiin ja kävimme kahvilla.

Siitä selvisin silloin.

Mutta jotain oli jo tapahtunut aiemmin. Koin itseni uupuneeksi tässä työssä, josta kuitenkin pidin. En tiennyt aina mitä olisi pitänyt näitten nuorten kanssa tehdä. Tukinnot saatiin kyllä tehtyä, mutta jotain jäi puuttumaan.

Musiikkikasvatuksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti