tiistai 7. lokakuuta 2014

Kroatia 29.9. - 21.10.2014 Korčula

Kroatiassa aikataulut ovat selkeitä, kunhan oppii tietämään minne menee. Bussit ja laivat lähtevät ajallaan ja matka sujuu aikataulun mukaisesti.
Aiemmilla matkoillamme olemme käyttäneet bussia paljonkin, jonka perusteella tämän voin kertoa.
Laivaa olemme käyttäneet vain kerran käydessämme Hvarin saarella. Tällöin otimme tavallisen lautan, koska matka ei ollut pitkän pitkä.
Lipun osto laivaankin sujuu mutkitta laiturin kioskista.

Matka saarille 7.10. -

1. päivä: Matka Korčulaan

Matkamme muille isoimmille saarille alkaa tutustumisella Korčulan saareen, jota kehutaan mm. kauneudestaan. Otamme katamariinin päästäksemme Korčulan kaupunkiin. Muita vaihtoehtoja kun ei ole. Kyselimme näet paikallisilta mennäkö Vela Lukaan vai sinne. Vela Luka on kaupunki Korčulan meren puoleisessa päässä ja ulkonäöltään 'Jugoslaviaa'. Korčula taas on vanha kaupunki jo Dubrovnikin valtion ajoilta ja pitkän saaren vastakkaisella puolella. Jugoslavia tarkoittaa paikallisessa puheessa tylsää arkkitehtuuria, joten päätimme noudattaa paikallisten neuvoa.

Katamariini pysähtyy matkalla Hvarin kaupunkiin. Aikataulun mukaan täsmällisesti. Matka kesti sinne reilun tunnin ja jatkuu pian kohti Korčulaa. Alussa avomereltä lounaasta tulevat mainingit keinuttavat laivaa, mutta pian siirrytään jo Korčulan saaren suojaan.

Isommat saaret ovat täällä pitkulaisia ja aika lailla itä-länsi -suunnassa. Saarten maasto on vuorista ja kerran nähtyään ne mereltä ei enää yllätyksiä tule. Kaunista kuitenkin. Etenkin saarten välisissä salmissa.

Pilvien punastellessa turkoosin Adrianmeren yllä tähän vuodenaikaan jo pian kuuden jälkeen, saapuu laiva Pelješacin ja Korčulan väliseen salmeen. Ja matkamme tämä vaihe alkaa olla lopuillaan. Matka kesti siis reilut kaksi ja puoli tuntia.

Satamassa saatiin lennosta kämppä, kuten tuttavamme Splitissä jo vakuuttivat. Ja edulliseen hintaan. Jää välikädet pois. Hyvä tapa reissata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti